Laith Kharabeit fra Irak er hoppende glad for å ha fått jobb på nyferga Bastø Fosen IV. Han tar gjerne noen gledeshopp på lekerommet, som foreløpig står tomt i vente på inventar og lekelystene passasjerer.

STORINVESTERING: Bastø Fosen har totalt cirka investert i overkant av 700 millioner kroner i nye ferger og ombygging av tre eldre ferger. — Vi er så langt meget godt fornøyd med de nye fergene, Bastø IV og VI, sier administrerende direktør Øyvind Lund. Laith Kharabeit fra Irak er også hoppende glad.

STORINVESTERING: Bastø Fosen har totalt cirka investert i overkant av 700 millioner kroner i nye ferger og ombygging av tre eldre ferger. — Vi er så langt meget godt fornøyd med de nye fergene, Bastø IV og VI, sier administrerende direktør Øyvind Lund. Laith Kharabeit fra Irak er også hoppende glad.

Det er lekkert, romslig og duften av nybygg er nydelig. Sot og skitt er en saga blott.  
Maritim Logg fikk være med på en miljøreise mellom Horten og Moss på den aller første ordinære driftsdagen på nyferga Bastø IV.
Vi skrur tiden tilbake noen døgn. Fergefesten i Vestfold-byen Horten er i full gang. Gudmor Mildrid Gustavsen, gift med veidirektør Terje Moe Gustavsen, og tidligere Bastø Fosen-direktør i Horten, May Kristin Salberg, svinger sjampanjeflaskene mot skutesidene. De har fått det ærefulle oppdrag å døpe Bastø IV og VI, to storferger som settes i rute Horten – Moss. 

TAKTFAST: Drillgruppa i Horten Ungdomsmusikkorps slo til. 

TAKTFAST: Drillgruppa i Horten Ungdomsmusikkorps slo til. 

De nye fergene er designet av Multi Maritime i Førde og bygget ved Cemre-verftet i Yalova i Tyrkia og naboverftet Sefine i Yalova, litt sør for Istanbul. Fergene ble seilt de 3900 nautiske milene hjem til Norge før jul, og turen gikk veldig bra. I april kommer den siste i det nye trekløveret, Bastø V.
Denne dåpsdagen, midtveis i januar, var Horten Havn fylt opp av skuelystne, gjester og inviterte til skipsdåp og fjordcruise. Selv værgudene viste seg fra solskinnsiden da direktør Øyvind Lund innledet begivenheten, før han overlot roret til drillgruppa i Horten Ungdomsmusikkorps og Røshnes Jazz Band. Lund var storfornøyd med å få lede an festen på land og få være vertskap for innbudte gjester på fjordtur. 

FESTDAG: De nye fergene ble tydelig satt pris på av alle fremmøtte under skipsdåpene.

FESTDAG: De nye fergene ble tydelig satt pris på av alle fremmøtte under skipsdåpene.

Nytt og flott

For fergedriften er januar en rolig måned. Julehamstringen i Strømstad er over og personbiltrafikken er mindre. Tunge kjøretøy er det også færre av i januar.
– Det passer fint, sier kaptein Nils Hauge, bosatt på Hvaler og som har krysset Oslofjorden i 29 år. 
– Men det er mye nytt å sette seg inn i, sier han.
Blant annet er drivstofforbruket godt regulert. Det skal være på et minimum for å spare miljøet og utgiftene.  
Hauge forteller han har seilt utenriks, men ble berørt av utflaggingsperioden på 80-tallet. Deretter etablerte han seg som fisker fra Hvaler. Da det dukket opp en jobb i Bastø Fosen trakk han opp det siste garnet. Deretter har han blitt.
– Bastø Fosen er en fin arbeidsplass, sier han.
At han i tillegg har fått jobb om bord på den ene nyferga er moro.  
Den største utfordringen og overraskelsen for Hauge var at kaianleggene ikke er tilpasset de nye storfergene. 
– I dag er det vindstille. Jeg er spent på når været er verre, sier han.

FLASKEHALS: De nye fergene er utviklet med spesielt fokus på å redusere laste- og lossetiden av både gående og kjørende, men rampene er ikke tilpasset fergestørrelsen. 

FLASKEHALS: De nye fergene er utviklet med spesielt fokus på å redusere laste- og lossetiden av både gående og kjørende, men rampene er ikke tilpasset fergestørrelsen. 

Lokomotiv

Maskinsjef Michael Goveia har funnet sin plass i kontrollrommet på nederste dekk. Så langt er han ikke særlig imponert over nybygget, men regner med det skal «gå seg til».
– Kvaliteten mangler, sier han, og viser til den forrige «Bastø IV», som kom til Horten-Moss sambandet i 2011. Bygg fra 1986 hadde da vært ute en vinternatt før. Som MF «Austrheim» gikk den i rute i havgapet nord for Bergen. 
– Den kvaliteten finnes ikke om bord her, sier Goveia.
Goveia og motormann Geir Homleid har nok av utfordringer å ta tak i. Det første denne dagen var å få ordnet på alle kraner. De hadde varmt- og kaldtvann på motsatt side av det som er vanlig her til lands. I tillegg er det mange smålekkasjer her og der som må etterses og skrus til. Den største utfordringen er nok allikevel…
– Det elektriske, sier Goveia.
Heistrøbbel, wifi-mangel, monitorer, dataskjermer og stikkontakter er ikke på plass og noe av det som først blir tatt tak i. 
– Elektriker er satt på saken og jobber seg gjennom lista, sier Goveia.
På tross av hans lange gjøreliste mener han det viktigste er i orden. 
– Motoren går og vi er i rute, sier han, og håper på bedre søvn og hvile kommende natt.
– Jeg ble vekket opp av falske alarmer i femtiden og fikk ikke sove etter det. Det er slitsomt med 13 timers vakter og hvilende vakt etterpå, påpeker han.
Goveia forteller at de nye fergene har motorer som vanligvis brukes i store lokomotiv i USA og Canada. 
– Det er veldig spesielt, sier han, og synes det er flott at utslippsreduksjonen av NOX er cirka 80 prosent.

LOKOMOTIV: Maskinsjef Michael Goveia sjekker tilstanden på den ene motoren, en GE 8 sylinders dieselmotor.

LOKOMOTIV: Maskinsjef Michael Goveia sjekker tilstanden på den ene motoren, en GE 8 sylinders dieselmotor.

Det perfekte

I kafeen møter jeg fire hyggelige og fornøyde folk. Når kundene virker fornøyde, smitter det over på de ansatte. 
– Men det er godt at det er rolige dager. Vi må lete etter det meste. Vi mangler en del stikkontakter og bruker lang tid på å finne ut av systemene, sier duoen Kristin Torstensen fra Moss og Carina Michelle Kvamme Eldstad.
Sammen med kollega Laith Kharabeit og kafeleder Ann-Kristin Kjexrud styrer de kafedriften.
Laith har bodd i Norge i to og et halvt år og trives veldig godt om bord.
–Jeg er flyktning fra Irak og har bodd i forskjellige mottak i mange år. Nå har jeg gått på videregående skole, salg og service og jeg har lært meg norsk. Her er ikke noen krig. Horten er en fredelig by og familien min har gode naboer. Jeg har koselig kollegaer og sjefen min er veldig snill. Dette er en perfekt arbeidsplass for meg, sier 28-åringen, fornøyd. 

STILLE: Kristin Torstensen fra Moss (til venstre) og Carina Michelle Kvamme Eldstad fra Sande har sin andre arbeidsdag om bord. – Vi må lete etter det meste, så det passer bra at det er rolige dager, istemmer kollegaene.  

STILLE: Kristin Torstensen fra Moss (til venstre) og Carina Michelle Kvamme Eldstad fra Sande har sin andre arbeidsdag om bord. – Vi må lete etter det meste, så det passer bra at det er rolige dager, istemmer kollegaene.  

Fakta om Bastø Fosen

Fergesambandet Bastø Fosen er en del av riksveinettet i Norge, og betjenes av fem bilferger Horten-Moss. Bastø Fosen har sitt hovedkontor i Horten, mens morselskapet har hovedadministrasjonen i Brønnøysund. Selskapet har mer enn 200 ansatte på sjø og land. Overfarten tar ca. 30 minutter.
Bastø Fosen AS er et av mange selskap i Torghatten-konsernet, som er et av landets største transportkonsern med en årlig omsetning på ca. 7.5 mrd. kr og ca. 4500 ansatte. 

Bastø IV, V (kommer i april) og VI:

  • Design: Multi Maritime MM139 FD
  • Lengde: 142 meter
  • Bredde: 21
  • Dypgang: 4,5 meter
  • Tonnasje: 7870 BRT
  • Bilkapasitet: 203 biler/24 vogntog
  • Maks dekkslast: 1.400 tonn
  • Passasjerer: 600
  • Framdrift: 2 x GE 8 sylinders dieselmotorer, 1 x Rolls-Royce Azipull i hver ende. Mekanisk kraftoverføring.
  • Årlig trafikk: 3,5 mill. passasjer, 1,8 mill. kjøretøy.
  • Kontrakt: Bastø Fosen 2017-2026.

Noen av de norske leverandørene:

  • Brannslokking: Turoteknikk (Asker)
  • Kommunikasjonsutstyr/infotainment: Zenitel (Horten)
  • Kompressorer: Sperre
  • Automasjonsutstyr: Høglund

 

SIKKER DRIFT: Kaptein Nils Hauge har krysset Oslofjorden i 29 år uten skader, men Færderseilasen kan skape kaos på fjorden.  

SIKKER DRIFT: Kaptein Nils Hauge har krysset Oslofjorden i 29 år uten skader, men Færderseilasen kan skape kaos på fjorden.