Faderullan for ei flott ferge

Faderullan for ei flott ferge

Faderullan for ei flott ferge

Norges travleste fergesamband, talt i antall kunder, er sambandet Horten - Moss. Årlig reiser 3,5 mill. passasjerer og 1,8 mill. kjøretøy over Oslofjorden. At sambandet forsterkes med to nye og moderne ferger er nok de fleste passasjerer glade for. Gamlefergene var nedslitt og trangbodde. Men i gledens sjampanjerus er ikke alle like fornøyd. Maskinsjefen klødde seg i hodet over alle feil og mangler, men fikk nå skuta til å gå som den skulle. Kapteinen fortvilte over kaianleggene på begge sider av fjorden som ikke er tilpasset den nye storferga. 

Når det er sagt og skrevet er det selvsagt moro med ny teknologi. Det mest gledelige er kanskje at Bastø Fosen reduserer NOX-utslippene med minst 80 prosent. 

Klikk på bildet og les mer.
 

GRØNNERE INNKJØP I 2017

GRØNNERE INNKJØP I 2017

Kommunale miljøsyndere må skjerpe seg

Gjennom kommunenes låneopptak fra Kommunalbanken bygges og vedlikeholdes blant annet skoler, barnehager, kulturhus og veger. Fra 2017 stilles det strengere krav til kommunenes byggeaktivitet og forurensning. De må også tenke på miljøet og bidra til lokale miljøtiltak. Altså alle bekker små prinsippet. På oppdrag fra Kommunalbanken skulle jeg se nærmere hva dette egentlig betyr i praksis, for kommunene og Kommunalbanken som utlånsinstitusjon.  

Klikk på bildet og les mer.

 

Muskelbunten Belos

Muskelbunten Belos

Miljøhjelperne til sjøs

Det har ikke gått i glemmeboka da det Panama-registrerte lasteskipet «Full City» grunnstøtte på skjæret Såstein sør for Langesund en sommernatt i 2009. I et grovt estimat ble det beregnet at rundt 120 km av kystlinjen mellom Grimstad og Larviksfjorden ble tilgriset av olje. Oljen hadde truffet land 180 steder og 250 personer arbeidet med opprydding fram til desember måned. Mye ble vasket for hånd. Skadd sjøfugl måtte avlives. Ødeleggelsene var enorme. 

Selv om vi ikke kan garanteres mot fremtidige miljøskader, forhindrer losplikten og påkrevd taubåtassistanse denne type miljøkatastrofer. Jeg fikk være med slepebåten Balder ut på oppdrag, i samme farvann som ulykken skjedde i 2009. Med en taubåt foran og en bak, samt los ombord, kom lasteskipet vel i havn til Grenland havn. Denne gjengen sørger for at kystperlene også forblir perler. 

Klikk på bildet og les mer.

 

Med havet som have

Med havet som have

Mitt hus det er et hvalfangerskip

Vi har vel alle våre drømmer. Noen lar seg realisere. Andre ikke. Derfor er det imponerende når noen virkelig tar roret i egen hand og lar skuta seile dit man vil. Det hollandske ekteparet Alex og Jos hadde en drøm om å reise jorda rundt, i sitt eget fartøy. Med tre unge sønner satte de kursen nordover og havnet i hvalfangerbyen Sandefjord. De siste årene har de bodd i den gamle hvalfangerbåten "Narwal" i Horten Havn. Venner, skoler, barnas utdanning og arbeid har gitt dem et langt strandhugg på Vestfoldkysten. En deilig og varm sensommerdag ble jeg tatt godt imot i et hjem som monner så mangt. Rikelig med husrom og hjerterom. Det var kjærlighet i enhver krok om bord.  Mon tro om Alex og Jos fortsetter sin reise når barna flytter ut?

Klikk på bildet og les mer.